C++ Heaven

↑ Grab this Headline Animator

Cara Pasang Jumper(Pelompat) untuk HD Maxtor









Korang penah tepikir tak nak pakai dua atau tiga hard disk dalam satu komputer. Penah cuba? Tapi Tak boleh. Dulu pon aku cam korang so, sini aku nak kasi tutorial sikit kat korang.


Mula-mula korang kena la tahu dulu jenama hard disk korang. Kat sini aku nak terangkan macam mana nak setting jumper untuk Hard Disk(HD) jenama Maxtor. Macam yang ditunjukkan Kat tepi tuh.

- Mula-mula korang kena la tahu bahagian mana atas dan bahagian mana bawah. Bahagian atas seperti ditunjukkan di sebelah kiri dan bahagian bawah seperti yang ditunjukkan di sebelah kanan.













Ok sekarang korang dapat
bezakan antara atas dan bawah bagi sesuatu hard disk, betul?





- Bukan tu jerk, korang jugak kena tahu apa itu jumper. Jumper boleh dilihat di belakang hard disk. Seperti yang ditunjukkan. Korang nampakkan. Jumper ni boleh korang cabit dengan kuku. Tapi kalo korang sayang kuku korang yang cantik tak nak calar-calar, korang bolehla cari jarum ke aper ke bender yang tajam untuk cungkil jumper tu.

- Ok tu baru basic. Sekarang ni aku nak ajar korang macam nama nak setting jumper tuh sendiri.Ok anak panah yang menunjukkan ke bawah tu menunjukkan atas HD dan anak panah yang menunjukkan ke atas menenunjukkan bawah HD.so Korang kena la hati-hati. ^^
- Ok aku nak tunjukkan bahagian-bahagian yang mana digunakan untuk setting korang punya jumper(HD pertama)
- No 7 dan 8 tuh menunjukkan master. So korang punya window mestilah ada pada HD tersebut.
- No 5 dan 6 menunjukkan slave. So HD kedua yang korang nak pasangkan pada komputer korang mestilah dipasang pada no 5 dan 6(HD kedua)
- Apabila korang onkan komputer korang, window korang akan detect new hard disk dan tugak korang seterusnya hanya perlu right click pada new disk tuh dan korang click format.(Kalo korang dah dah pernah pakai HD tuh aku rasa kaedah ni tak perlu kecuali korang betul-betul dah tak nak fail-fail yang ada dalam HD kedua korang tuh).
- Selamat mencuba.^^

P/S: Apabila korang nak setting apa-apa mesti shutdownkan PC korang dan putuskan semua bekalan elektrik untuk mengelakkan daripada kejutan. So hati-hati la. ^^

2 Response to "Cara Pasang Jumper(Pelompat) untuk HD Maxtor"

  1. Anonymous Says:
    September 20, 2010 at 2:42 AM

    tqvm

  2. Anonymous Says:
    December 29, 2012 at 12:14 AM

    bro thanks, info berguna :)

Post a Comment