C++ Heaven

↑ Grab this Headline Animator

Masalah Mengakses Internet






Ada beberapa unit/jabatan di UiTM terengganu ini terpaksa menggunakan hub / switch lain untuk connect pc kerana node tidak mencukupi. Ada sesetengah tu sampai share 4 pc untuk satu Node... Biasa benda ni jadi sebab bila ada renovation bilik dan ada pertambahan staff/pc... Kalau nak tunggu diwujudkan node baru mmg lambat la.. sebab nak kena tambah cabling baru. Tu tak semak lagi samada kat W/Group Switch tu masih ada free port ke tak... So.. cara paling mudah adalah dengan meletakkan satu unit switch/hub. Model yang biasa digunakan adalah D-Link ataupun Office Connector sebab murah dan mudah.

Walaupun begitu adalah diingatkan tengok label model tersebut baik2 sebelum membeli... sebab kalau terbeli yang model 'router'.. akan ada masalah untuk akses internet. Ini kerana fungsi router lebih advance dr fungsi switch... dan yang paling penting, router boleh generate no ip sendiri. Dan selalunya no ip utk router adalah bukan di dalam LAN kita (cth no ip: 169.172.x.x, maka akan berlakunya limited IP)... Maka sudah terang lagi bersuluh, internet tidak akan dpt diakses melalui pc yang connect menggunakan hardware ini. (lebih2 lagi setelah kita mewujudkan VLAN dan adanya DHCP Server).

Kes lain menggunakan switch/hub , sekiranya confirm bukan router tetapi ada juga masalah Limited IP, apa yang perlu di buat adalah dengan reboot switch/hub tersebut. Perkara ini biasanya berlaku sekiranya ada berlaku power failure yang kerap.

Petikan diambil daripada Info ICT Basic

0 Response to "Masalah Mengakses Internet"

Post a Comment