C++ Heaven

↑ Grab this Headline Animator

Bangun program security siber

Sempena kunjungan sulungnya, Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas bersama makmal Kaspersky, Eugine Kaspersky melancarkan program pendidikan Akedemik Kaspersky dan membuka pusat penyelidikan Kaspersky di Universiti Teknologi Mara (UiTM) baru-baru ini. Pusat prnyelidikan itu yangpertama dinegara ini dan UiTM institusi pertama dipilih menjalankan kajian dan pembangunan program sekuriti siber di kalangan siswazah.
Pusat penylidikan itu yang pertama dinegara ini dan UiTM institusi pertama dipilih menjalankan kajian dan pembangunan program sekuriti siber di kalangan siswazah.
Naib Canselor UiTM, Professor Tan Sri Dr Ibrahim Abu Shah, berkatapemilihan UiTM sebagai pusat Kaspersky pertama dalam Negara ini membuktikan oengiktirafan terhadap usaha institusi itu malahirkan siswazah yang mempunyai kemahiran teknologi tinggi serta pemikir ulung.
“Pengitirafan daripada kaspersky Lab ini begitu bermakna, lebih-lebih lagi ketika UiTM menyambut hari kovokesyen ke-71”.
“Ini kerana ia menyerlahkan kemampuan yang dicapai UiTM sebagai institusi pengajian tinggi dalam menghasilkan graduan bertaraf dunia,” katanya.
Sementara itu, Eugene menggalakkan rakyat Negara ini menyertai program yang ditawarkan Akademi Kaspersky sebagailangkah bermulanya untuk kerjaya yang lebih gemilang.
Katanya, dengan ancaman siber yang terus meningkat, keperluan terhadap lebih ramai juruprogram menjadi semakin tinggi terutama mereka yang menpunyai latar budaya yang berbeza.
“Latar budaya penjenayah sober sering terserlah menerusi corak dan aliran skim sndiket mereka dan usaha untuk menangani anca,an itu ada kalanya menerusi proses mengenalpasti budaya yang berbeza itu.
“Budaya Malaysia dan cara pemikiran rakyat Negara ini mungkin menjadi asas penting untuk pakar keselamatan informasi bagi membangunkan oerisian sekkurity.
“Kita boleh belajar daripada satu sama lain dalam menangani ancaman ini,” katanya.
Akademik Kaspersky merangkumi enpat aspek utama pengajian iaitu pendidikan, rakan kongsi akademik, sains serta persaingan bagi memberikan lebih banyak peluang kepada generasi muda mendapat pembedahan dalam dunia sekuriti informasi.
Kebanyakan kerja kursus menerusi kaedah penbelajaran sendiri baik menerusi diskusi atau ajar menerusi online.
Persidangan seperti konvokesyen ‘ Keselamatan IT untuk Generasi akan Datang’, projek diploma, latihan ilmiah dan latihan amali serta bantuan daroada komuniti sekuriti Internet, menyediakan latihab tambahan dan peluang menimba ilmu yang lebih meluas.
Selain itu, sempena lawatan pertamanya ke Negara ini, pakar keselamatan siber Russia itu menyampaikan syarahan perdana bertajuk ‘Taking Responsibility for the Internet’ (Memikul Tanggungjawab Untuk Internet)


0 Response to "Bangun program security siber"

Post a Comment