C++ Heaven

↑ Grab this Headline Animator

Pengenalan Tentang C++





Ok. Korang penah dengar tentang C++. C++ ni sebenarnya arahan kepada komputer untuk melakukan sesuatu benda. Sebagai contoh, calculator yang ada pada komputer anda. Arahan telah diletakkan di dalam satu memory yang mempunyai variable name dan address. Setiap variable name adalah sensitif dan jika anda silap taip, contoh "name" dan "Name", pada dasarnya dua perkataan itu adalah berbeza, tapi arahan tersebut adalah berlainan. Setiap huruf, nombor dan simbol mempunyai berlainan kod. Sebagai contoh, huruf "A=000100" mana kala huruf "a=000101"(hanya contoh). Jadi setiap variable name amat sensitif dan harus ditulis dengan betul.
C++ merupakan satu arahan kepada komputer untuk melakukan sesuatu, anda mesti terpikir sebenarnya komputer amat pandai, tetapi perkara sebenarnya adalah sebaliknya. Komputer menjadi pintar disebabkan programmer-programmer terdahulunya telah menanamkan arahan kedalam komputer itu. Jadi manusia zaman sekarang hanya perlu memasukkan input kedalam komputer dan komputer hanya memperoses dan mengeluarkan output sebagai kemudahan.

Mengapa arahan-arahan ini digunakan? Pada dasarnya, manusia mencipta komputer dengan tujuan mempercepatkan sesuatu prosess. Sebagai contoh, apabila anda menyelesaikan masalah matematik. Anda melakukan kaedah penyelesaiaan secara manual dan menggunakan kalkulator. Mana kaedah yang lebih cepat dan jawapan mana 100% tepat? Pasti kalkulator bukan?(bergantung kepada arahan yang telah di programkan).

P/S: Pada post akan datang anda boleh mendownload satu contoh program C++

0 Response to "Pengenalan Tentang C++"

Post a Comment